De Hospita

musicalicoon audiodescriptie

Introductie De Hospita Word

Document: introductie De Hospita - Bestandsgrootte: 132 kb

Introductie De Hospita PDF

Document: introductie De Hospita - Bestandsgrootte: 170 kb

Introductie De Hospita

Deze introductie geeft bezoekers met een visuele beperking vooraf een impressie van de voorstelling "De Hospita" met Simone Kleinsma.

Praktische informatie

Voorstellingen met live audiodescriptie:
Woensdag 20 november 2024 om 20:15 uur - Oss, De Lievekamp
Vrijdag 13 december 2024 om 20:00 uur - Den Haag, World Forum Theater

Voorafgaand aan de voorstelling is er een meet & feel inleiding. Het theater informeert je enkele dagen van tevoren over de aanvangstijd van de inleiding en andere praktische zaken. Zodra het tijdstip bekend is, vind je deze ook op de Komt het Zien! website onder het kopje ‘Waar en Wanneer’ bij jouw voorstelling op www.komthetzien.nl/hospita

De blindentolk van Komt het Zien is Dave van der Wal of Hilbert Geerling.

Verhaal

Het jubileumjaar van Simone Kleinsma wordt gevierd met de eerste speciaal voor haar geschreven musical: De Hospita.

De gloednieuwe Nederlandse musical vertelt het verhaal van Madeleine Coutard (gespeeld door Simone Kleinsma), een flamboyante oud-revuester met vlijmscherpe humor.

"Spijt hebben over verkeerde keuzes in het verleden is zinloos," luidt het onwrikbare mantra van Madeleine.

Madeleine en haar oud-kostuumontwerper (gespeeld door Paul Groot) kunnen hun Amsterdamse grachtenpand niet meer betalen. Het tweetal wordt zelfs gedwongen studenten in huis te nemen, dit tot groot ongenoegen van de dramatisch reagerende huisvriend Kimono.

Als de studenten daadwerkelijk een kamer betrekken lijken de jonge idealen en woede over de huidige wereld een oud vuur in Coutard wakker te kussen.

Madeleine wordt geconfronteerd met gendernormen, same-sex relaties, klimaatproblemen en havermelk. De ontmoeting tussen jong en oud zorgt voor eigentijdse problemen en hilarische situaties. Maar er is meer aan de hand. Madeleine's leven wordt op zijn kop gezet wanneer haar zorgvuldig weggestopte verleden zich aankondigt door een biograaf die in haar leven begint te graven.

De Hospita neemt je mee naar het hedendaagse Amsterdam én naar het bruisende Parijs van de vorige eeuw. Meeslepende nummers uit het Franse songbook, begeleid door een live orkest, brengen de revue van toen – in een eigentijds jasje – terug naar de Nederlandse theaters.

Een musical met humor en ontroering, over de herkenbare verschillen tussen jong en oud en de kracht van ware liefde.

Spelers en kostuums

Simone Kleinsma speelt Madeleine Coutard, een blonde dame met een lang, slank postuur. Ze draagt kimono’s als ze in huis is. De kimono is een lang, los vallend kledingstuk met wijde mouwen, oorspronkelijk afkomstig uit Japan.

Als het verhaal verandert, bijvoorbeeld tijdens terugblikken naar optredens in het verleden, verandert ook het kostuum van Simone. Van opzichtige beglitterde kostuums, zoals een rode broek met een strak colbert, een wit overhemd, een paarse das en een felrode hoge hoed, tot een nauwsluitende witte jurk volledig bedekt met kristallen. Door niet alleen de kostuums maar ook de haarstukken en pruiken te veranderen, reist Simone door de tijd.

Paul Groot speelt de rol van huisgenoot en kostuumontwerper Kimono. Zoals zijn naam al doet vermoeden, draagt hij veel kimono’s als hij in hun huis is.

De drie jongeren die bij Madeleine en Kimono intrekken - Phoebe (of zoals Madeline het zegt BIFI), Tonny en Jennah - zijn hip en dragen kleding van de straat, zoals jeans, T-shirts, sneakers, en hebben roze en blauw gekleurd haar.

Deze drie jongeren maken deel uit van de huidige theaterschool. Als ze op school zijn, voegen nog vijf andere acteurs als leerlingen en een docent zich bij hen.

In de comedy verschijnen ook enkele bijrollen, zoals de thuiszorg dame Nancy die af en toe een vinger aan de pols houdt, en een biograaf die in het leven van Madeleine aan het graven is voor een biografie. Alle extra personages lopen in hedendaagse kleding omdat het verhaal zich ook afspeelt in onze tijd. Veel jeans, t-shirts, leren jasjes en sneakers.

Decor

Het decor maakt minimaal gebruik van fysieke elementen, maar het effect is maximaal. Op de witte coulissen aan de zijkant van het toneel worden met beamers visuals geprojecteerd. Straten uit Parijs, gevelpandjes in Amsterdam, en grafische elementen worden geprojecteerd tijdens showoptredens.

Naast projecties verschijnen en verdwijnen er ook fysieke decoronderdelen. Bijvoorbeeld, de voet van de Eiffeltoren komt uit de lucht vallen, het schuine dak van de woning met dakkapel verschijnt, waardoor het publiek als het ware in de regengoot zit.

Het meest technische hoogstandje is de woning van Madeleine en Kimono, bestaande uit twee delen: een verhoogde vloer met twee treden en een achterwand van drie meter breed die uit de lucht komt zetten en er precies op past. Zo vormen deze twee delen de centrale hal van de woning met deuren, lampen, een piano en zelfs een echte trap naar de eerste verdieping. Aan de wand hangen diverse foto’s en posters uit het artiestenverleden van Madeleine. En links onder de trap is de deur naar de gang die uitkomt op de voordeur.

Bij snelle schakelingen tussen bijvoorbeeld Parijs en de woning wordt soms alleen een tweezitsbank opgereden of een fauteuil met bijzettafel en kamerplant.

Komt het Zien! wenst je een fijne voorstelling.

Informatie over Stichting Komt het Zien!

Een agenda met overzicht van voorstellingen met live audiodescriptie door blindentolken is te vinden op: www.komthetzien.nl/agenda

Voor contact met Komt het Zien! stuur je een mail naar info@komthetzien.nl 

Simone Kleinsma als de charmante Madeleine met rode hoge hoed
fotograaf: Set Vexy