De Notenkraker (6+) - Introdans

familiedansicoon audiodescriptie

Introductie De Notenkraker - Word

Document: Introductie De Notenkraker - Bestandsgrootte: 132 kb

Introductie De Notenkraker - PDF

Document: Introductie De Notenkraker - Bestandsgrootte: 206 kb

Introductie De Notenkraker van Introdans

Deze introductie bevat visuele en praktische informatie.

Ga voor een overzicht van de voorstellingen met live audiodescriptie naar: www.komthetzien.nl/NotenkrakerIntrodans

Het verhaal

De voorstelling "De Notenkraker" is een spektakel, waarin de choreografie wordt ondersteund door rijke visuele elementen als een barok decor, kostuums en rookeffecten. Choreograaf Jeroen Verbruggen blijft trouw aan de kern van het originele verhaal van E.T.A. Hoffmann, maar geeft het een moderne draai. In deze versie is Marie geen jong meisje, maar een adolescent die in haar dromen haar onzekerheden overwint en zichzelf leert kennen. De voorstelling draait om het thema van persoonlijke groei en zelfliefde, verweven met fantasievolle elementen zoals een magische kast, levendige spiegels en betoverende personages.

De personages, kleding en het decor

Nu volgt de beschrijving per scène, waarbij direct ook de hoofdfiguren en hun kostuums worden omschreven.

1. Proloog: Drosselmeier

De voorstelling opent met Drosselmeier, een mysterieuze figuur. Zijn zwarte pak is gedetailleerd met witte lijnen, alsof hij uit een schetsboek is gestapt, en versierd met goudkleurige versieringen die doen denken aan een militair uniform.

Terwijl Drosselmeier danst, vermenigvuldigt hij zichzelf; klonen met verschillende maskers betreden de ruimte. De maskers, zwart met witte lijnen, hebben unieke gezichtsuitdrukkingen, variërend van vreugde tot mysterie. Door een grote, donkere poort verschijnen meer dansers, en de scène eindigt met een opvallende figuur: een Drosselmeier-kloon met oranje, stekel maskers op het hoofd, die stekels lijken mee te bewegen op het ritme van de dans. Deze figuren noemen we Bolsters.

2. Marie

Marie verschijnt in haar eentje in een blauwgrijs kostuums met kleine zilveren glitters. Het strakke bovenlijfje en de ballon-tutu-achtige rok versterken haar kwetsbaarheid. Ze heeft blote armen, benen en huidkleurige balletschoenen, en haar haar is strak naar achteren gekamd in een lage vlecht. Ze danst alleen op een lege, zwarte vloer, eenzaam en onzeker. Halverwege voegen zeven vrolijk ogende vrouwen zich bij haar. Ze dragen vergelijkbare kostuums, maar met langere, pastelgekleurde rokken. Ze dansen, net als Marie, op huidkleurige balletschoenen..

3. Het Bal

Een rijkversierde lijst daalt verticaal uit het plafond en vormt een omlijsting voor de balzaal, alsof er een schilderijlijst aan het plafond hangt zonder schilderij erin. Het decor verandert volledig: een enorme kroonluchter uit de lucht verschijnt vanuit de lijst tot net boven de vloer, en nevel verspreidt zich door de ruimte. Het licht creëert een warme, feestelijke sfeer. In het midden dansen zeven mannen. Ze dragen bij dit kostuum zwarte sokken met zwarte balletschoenen erover heen met ontblote bovenlichamen, in zwarte broeken en diagonale sjerpen over hun schouders. De sjerpen hebben dezelfde pastel kleuren als de rokken van de dames. Hun krachtige bewegingen contrasteren met de verfijnde danspassen van Marie, die halverwege de scène opkomt en aarzelend deelneemt aan het feest.

4. Drosselmeier en de Magische Kast

Drosselmeier keert terug, nu met een grote, imposante kast tijdens het feest. De kast heeft vier deuren en een zwarte omlijsting, die scherp afsteekt tegen de grijsachtige panelen. Aan de binnenkant van de kastdeuren zijn grote spiegels bevestigd. Eén voor één verdwijnen de gasten door de deuren, waardoor de balzaal langzaam leegloopt. Alleen Marie blijft achter. Drosselmeier houdt haar tegen bij de kast en laat haar niet naar binnen.

5. Middernacht Magie

De klok slaat twaalf, en de kast opent zich. Uit de kastdeuren komen zestien dansers met oranje , stekelige borstels op hun hoofd (maskers): de Drossels. Hun bewegingen zijn hypnotisch en synchroon. Marie zit boven op de kast en kijkt verbaasd toe terwijl de dansers in een wervelende choreografie de vloer vullen.

6. De Rattenkoning en de Zeven Ratten

De kast opent opnieuw, en de Rattenkoning verschijnt. Hij draagt een zwart kostuum en een zwart katachtig masker met scherpe witte lijnen erop. Zijn zeven metgezellen, de ratten dragen strakke grijze bodysuits van velours. Ze hebben een roze ceintuur met daaraan een roze staart en een roze oogmasker. in grijze shirts en wijde broeken van lichte, vloeiende stof. Hun bewegingen zijn hoekig en dreigend. Tijdens een intens gevecht verliest Drosselmeier, en zijn geest doolt nog even rond. Marie blijft achter, rouwend, tot er een Drossel met oranje haren, verschijnt. Hij heeft een boeket met bloemen, waarmee hij haar troost.

7. Spiegelbeeldenwaltz

Marie wordt geconfronteerd met meerdere kopieën van zichzelf. Dansers in identieke grijze kostuums en huidkleurige balletschoenen verschijnen vanuit de kast. Zes grote lijsten worden op wieltjes de vloer opgereden: drie links en drie rechts van de kast. De lijsten lijken Marie’s bewegingen te reflecteren als een soort spiegels, maar ze worden door andere dansers uitgevoerd. Nep rook vult de ruimte, terwijl heel veel zilveren glitters naar beneden dwarrelen en de sfeer magisch maken. De kast verdwijnt en maakt plaats voor een helder, sneeuwwit landschap. Dit wordt gecreëerd door intens wit licht dat over de vloer schijnt. Marie en de Drossel (de prins) dansen door dit landschap, omringd door bloemen. Halverwege de scène verschijnen de familie van de prins en de Rattenkoning opnieuw. Er volgt een gevecht dat de spanning opbouwt naar het hoogtepunt van het verhaal.

8. De Bloemenwals

Scène 7 loopt door in de Bloemenwals

9. Bloemenveld

De Prins keert terug naar zijn eigen wereld. De magische kast verdwijnt tijdelijk uit het beeld. Het decor voelt oneindig en stil, alsof het publiek zich in een uitgestrekte, ijzige vlakte bevindt.

Dan verschijnt de prins opnieuw, maar met een totaal ander uiterlijk. Zijn kostuum lijkt zijn transformatie te weerspiegelen: het zwarte kostuum dat hij eerder droeg lijkt zijn huid te zijn terwijl het strakke, anatomisch aandoende pak eronder de structuur van spieren en pezen suggereert.

Halverwege deze scène verschijnt opnieuw de familie van de prins. Hun komst brengt een moment van warmte, maar de spanning keert terug als ook de Rattenkoning op het toneel verschijnt. Het ijzige landschap wordt het decor voor een nieuw gevecht, waarin kracht en vastberadenheid elkaar kruisen. Hoe deze strijd zal eindigen, blijft echter een mysterie dat het publiek zelf mag ontdekken.

Hierna volgen nog vier scènes waarin de figuren, zoals hierboven beschreven, opnieuw verschijnen. De inhoud van deze scènes verklaren we nog niet om de magie van de voorstelling te bewaren.

Praktische informatie

Voor de voorstelling is er een meet & feel inleiding. Je wordt enkele dagen van tevoren door het theater geïnformeerd over de aanvangstijd van de inleiding en andere praktische zaken.

Zodra het tijdstip van de inleiding bekend is, vind je deze ook onder het kopje Waar en Wanneer op www.komthetzien.nl/NotenkrakerIntrodans

De blindentolk van Komt het Zien! is Dave van der Wal.

Wij wensen je een fijne voorstelling.

Informatie over Stichting Komt het Zien!

Een agenda met overzicht van voorstellingen met live audiodescriptie door blindentolken vind je in de online agenda

Voor contact met Komt het Zien! stuur je een mail naar: info@komthetzien.nl

Notenkraker Introdans
fotograaf: Pieter Henket & Hans Gerritsen