De introductie is hieronder beschikbaar als audio, Word bestand, PDF en onderaan als website tekst.
Deze introductie bevat visuele en praktische informatie.
Ga voor een overzicht van de voorstellingen met live audiodescriptie naar komthetzien.nl/DeAanslag
De veelgeprezen toneelbewerking van de bestseller van Harry Mullisch is terug in de theaters! Zelfs 80 jaar na de bevrijding is De Aanslag nog altijd een must-see. Een indringend en spannend verhaal over schuld, verantwoordelijkheid en de impact van oorlogsherinneringen.
In de hongerwinter van 1945 wordt naast het huis van de twaalfjarige Anton Steenwijk een collaborerende agent doodgeschoten. De buren verplaatsen het lichaam en leggen het voor het huis van de familie Steenwijk neer. Nadat zijn familie is opgepakt en geëxecuteerd door de Duitsers, blijft het waarom van de gebeurtenissen Anton gedurende zijn hele leven achtervolgen. Hij beseft meer en meer dat er een zeer dunne scheidslijn is tussen goed en fout. We kunnen niet anders dan constateren dat het verhaal in al die jaren niets aan zeggingskracht verloren heeft, de vrijheid van de mens blijft kwetsbaar en is ook anno nu nog niet vanzelfsprekend.
Anton Steenwijk wordt, hoewel hij aan het begin van de voorstelling nog maar twaalf jaar oud is, gespeeld door maar één acteur, namelijk: Gouden Kalf-winnaar Leendert de Ridder. Anton heeft kort, donkerbruin haar dat hij in een zijscheiding draagt en hij gaat gekleed in een zwarte pantalon met daarboven een grijs overhemd en een eveneens grijs vest zonder mouwen.
De moeder van Anton wordt gespeeld door Henriëtte Tol. Moeder heeft halflang, krullend haar en gaat gekleed in een lichtbruine, knielange rok met daarboven een kort, donkerbruin jasje dat tot aan de nek is dichtgeknoopt.
Naast de moeder van Anton speelt Henriëtte Tol ook de rol van buurvrouw Beumer, buurmeisje Karin en mevrouw De Graaff, de schoonmoeder van Anton. Voor die rollen trekt Henriëtte Tol andere kleren aan. Zo draagt ze als ze mevrouw De Graaff speelt een zwart mantelpak en loopt ze met een stok.
De vader van Anton wordt gespeeld door Peter Bolhuis. Vader heeft warrig, bruin haar, dat op z’n kruin iets dunner wordt, en grijze, borstelige bakkebaarden. Vader gaat verzorgd gekleed in een donkergrijs kostuum met een overhemd en een stropdas.
Peter Bolhuis speelt ook nog Schulz, Beumer en Takes. Voor die rollen trekt Peter Bolhuis andere kleren aan. Als hij Schulz speelt, draagt hij bijvoorbeeld een lange, Duitse legerjas.
Acteurs Leendert de Ridder, Henriëtte Tol en Peter Bolhuis speelden alle drie vijftien jaar geleden ook al glansrollen in de voorstelling en worden dit keer bijgestaan door Tim Linde en Anna Bartels.
Peter Steenwijk, de broer van Anton, wordt gespeeld door Tim Linde. Peter heeft donkerbruin haar met de scheiding in het midden en gaat net als de rest van het gezin Steenwijk sober gekleed in een grijsblauwe pantalon, en een overhemd en een trui in dezelfde grijsblauwe kleur.
Naast de broer van Anton speelt Tim Linde ook nog een SD’er, Fake Ploeg, een schrijver en de zoon van Anton. Voor die rollen trekt Tim Linde andere kleren aan. Zo gaat hij als de zoon van Anton gekleed in een okergele broek met wijduitlopende pijpen en een strak, wit shirt.
Saskia, de vrouw van Anton, wordt gespeeld door Anna Bartels. Saskia draagt haar lange, bruine haar in een knot, die bijeen wordt gehouden door een haarklem en ze gaat gekleed in een knielange, zwarte rok met een motief van grote stippen in onder andere wit en geelbruin. Boven op de rok draagt ze een nette, zwarte bloes van een gladde stof.
Anna Bartels speelt ook nog een vrouw waarvan de naam lang onbekend blijft. Wanneer ze die vrouw speelt, draagt Anna Bartels een enkellange, grijsbruine mantel.
Achteraan het speelveld hangt over de gehele breedte van het podium een scherm dat van het plafond tot aan de vloer reikt. Het scherm verandert tijdens de voorstelling regelmatig van kleur om de juiste sfeer bij een scène te creëren. Is het bijvoorbeeld een snikhete zomerdag, dan kleurt het scherm donkeroranje. Ook wordt het scherm gebruikt om jaartallen en namen van gebeurtenissen op te projecteren.
Bij aanvang van de voorstelling hangt er links, halverwege het podium, een goudkleurig gordijn. Achter het gordijn staat de kleine, houten eettafel van de familie Steenwijk met daaromheen drie stoelen.
Rechts, vlak voor het scherm, hangt witte vitrage. Op de grond achter de vitrage ligt een fietswiel dat rechtop in de lucht steekt.
Verder staat er zowel linksvooraan als links- én rechtsachteraan een donkergrijs gelakte sokkel zónder iets erop. Ook staan er zowel links als rechts langs het speelveld enkele paspoppen op wielen. De paspoppen bestaan uit enkel een romp en dragen alleen een mantel. De mantels hebben verschillende lengtes en kleuren.
Tussen de mantels, in het midden van het podium, liggen twee stroken bordeauxrood tapijt in een kruisvorm op de grond. Ook onder de tafel van de familie Steenwijk ligt een stuk bordeauxrood tapijt.
Tot zover de introductie over de voorstelling.
Voor de voorstelling is er een meet & feel inleiding. Je wordt enkele dagen van tevoren door het theater geïnformeerd over de aanvangstijd van de inleiding en andere praktische zaken.
Zodra het tijdstip van de inleiding bekend is, vind je deze onder het kopje Waar en Wanneer op komthetzien.nl/DeAanslag
De voorstelling heeft geen pauze.
De blindentolk van Komt het Zien! is Priscilla.
Wij wensen je een fijne voorstelling.
Een agenda met overzicht van voorstellingen met live audiodescriptie door blindentolken vind je op: komthetzien.nl/agenda
Voor contact met Komt het Zien! stuur je een mail naar: info@komthetzien.nl