Cyrano

toneelicoon audiodescriptie

De introductie is hieronder beschikbaar als Word bestand, PDF en onderaan als website tekst.

De audioversie is op dit moment nog niet beschikbaar.

Introductie Cyrano

Document: Introductie Cyrano - Bestandsgrootte: 132 kb

Introductie Cyrano

Document: Introductie Cyrano - Bestandsgrootte: 179 kb

Introductie Cyrano

Deze introductie bevat visuele en praktische informatie.

Ga voor een overzicht van de voorstellingen met live audiodescriptie naar: www.komthetzien.nl/Cyrano

Het verhaal

Stel je voor: een man die geweldig goed is met woorden. Hij schrijft de mooiste gedichten en spreekt met passie en humor. Zijn naam is Cyrano. Hij is dapper en slim, en heeft een groot hart – maar ook een hele grote neus. Zelf vindt hij zijn neus zo lelijk dat hij denkt dat niemand ooit van hem zou kunnen houden.

Dan is er Roxanne, een prachtige, slimme vrouw op wie Cyrano al heel lang verliefd is. Maar Cyrano durft het haar niet te zeggen, omdat hij denkt dat hij niet knap genoeg is. En dan komt er nog iemand: Christian, een jonge man die er heel goed uitziet, maar niet zo goed is met woorden. Ook hij is verliefd op Roxanne.

Wat volgt, is een spannend en grappig avontuur vol liefde, vergissingen en verborgen gevoelens. Cyrano besluit Christian te helpen. Hij schrijft liefdesbrieven voor Christian – alsof Christian ze zelf heeft geschreven. Roxanne wordt verliefd… maar op wie precies? Op Christian, het mooie gezicht? Of op Cyrano, de woorden en de ziel?

De voorstelling is groot opgezet. Er zijn tien acteurs en muzikanten op het podium die samen zingen, spelen en vechten. De decorstukken zijn indrukwekkend en op werkelijke schaal: denk aan hoge trappen en romantische balkons. De kostuums zijn opvallend en eigenzinnig, soms historisch (Cyrano speelt zich af in de 17e eeuw), soms met een knipoog naar het nu. En laten we de gevaarlijke duels met zwaarden niet vergeten die passend zijn voor de tijd van Cyrano.

De sfeer wisselt steeds: van grappig en snel naar romantisch en serieus. Je hoort snelle dialogen vol slimme woordgrappen, maar ook zachte liefdesverklaringen.

Deze versie van Cyrano de Bergerac, geschreven door Jibbe Willems, laat zien dat liefde soms ingewikkeld is, en dat moed niet alleen gaat over vechten, maar ook over durven zeggen wat je voelt. Acteur Jeroen Spitzenberger speelt Cyrano met humor en hart – hij laat je lachen én nadenken.

Een muzikale komedie waarin we door de tijd heen vliegen. Een tijd vol liefde, lef en een neus om nooit te vergeten.

De personages

Jeroen Spitzenberger speelt Cyrano. Hij is grappig, slim en gevoelig, maar ook stoer met zijn zwaard. En heeft een enorme grote neus.

Keanu Visscher is Christian, een knappe jongeman die dapper is, maar worstelt met wat hij moet zeggen.

Shelley Bos speelt Roxanne, een slimme en mooie vrouw die op zoek is naar echte liefde.

Rian Gerritsen speelt Ragueneau, een kok én vriendin van de kunst, en ook andere rollen.

Finn Poncin is onder andere De Guiche, een rijke edelman die ook achter Roxanne aanzit.

Rein Hofman, Sem Konijn, Jante Inonge Stekelenburg, Daan Karstens en Julie-Ann Sikkens spelen meerdere rollen, zoals vrienden van Cyrano, soldaten, koks en toneelspelers.

Decor

Het decor van Cyrano is speels, fantasierijk en net zo levendig als het verhaal zelf. Alles op het toneel lijkt mee te bewegen met de scènes – het is geen strak decor, maar eerder een soort houten landschap waar in alles kan gebeuren.

Het toneelbeeld bestaat namelijk uit één grote houten speelvloer. De vloer loopt schuin omhoog naar achteren, alsof je over een houten vlonder of een hellend landschap loopt. Daardoor ontstaan er hoogteverschillen die de spelers gebruiken om op te rennen, springen of te zitten.

Achter bij het einde van de schuine vloer staat een verhoogd platform wat bereikbaar is via trappen of via de schuine helling. Dat platform wordt in verschillende scènes gebruikt als balkon, huis, tribune of uitkijkplek. Het is omringd door houten relingen en steunen, wat het geheel iets weg heeft van een bouwsteiger of houten speel-klim-constructie in een speeltuin.

Verspreid over het toneel staan houten tafels, banken en stoelen. Ze zijn eenvoudig van vorm – alsof ze uit een oude herberg of werkplaats komen. De spelers verplaatsen deze meubels voortdurend, soms in het zicht en soms tussen de coulissen aan de zijkant. Soms zijn het echte zitplekken, dan weer werktafels of verhoogde vlakken om op te spelen en te staan.

Tegen de achterwand hangt een groot rood fluwelen gordijn. Dat gordijn hangt in zware plooien en wordt met dikke touwen opgetrokken of neergelaten. Soms is het dicht, dan weer open, soms hangt het laag en soms weer hoog – eigenlijk zoals in een traditioneel theater met rode pluche stoelen en een rood voordoek. Het doek wordt gebruikt om scènes van elkaar te scheiden of een extra theatraal effect te geven, alsof je in een voorstelling binnen de voorstelling stapt.

Op sommige momenten verandert het decor:
– In het begin is er een piano op wielen, die bespeeld wordt en door het toneelbeeld wordt gerold.
– In Roxanne’s kamer verschijnt een reusachtige ronde handspiegel op de achterwand en een kaptafel, waarmee de ruimte verandert in haar boudoir.
– In andere scènes hangen er witte jute achtige zakken aan touwen. Ook zijn er dan keukenaccessoires zoals potten, pannen en borden, en soms schrijfmaterialen, zoals papier.

Kortom: het decor is sober maar ook speels tegelijk

Kostuums

De kostuums vallen bij Cyrano vooral op door hun stijl en kleine details. Ze lijken op kleding uit de tijd van ridders, dichters en edelen – denk aan lange jassen, hoge laarzen, kappen, korsetten en zwaarden. Maar er zit een moderne twist in: de stoffen zijn wat ruiger, de pasvorm is strakker, en sommige elementen zijn speels of eigentijds gecombineerd.

Sommige personages dragen chique kleding die past bij de deftige sfeer van vroeger – zoals een blouse met een kanten kraag of een vest met glimmende knopen. Andere personages zijn juist wat stoerder of grappiger gekleed – bijvoorbeeld met leren broeken, losse sjerpen of een scheve hoed.

De stijl van de kostuums ligt dus ergens tussen historisch en hedendaags

Roxanne draagt een okergele fluwelen top met pofmouwen, die eindigt net boven haar taille. De top heeft een lichte glans. Rond de hals is een lichte kraag van een blouse zichtbaar. Haar rok is donker van kleur, tot op de grond, met een lichte plooiing. Haar blonde haar is halflang en los

Christian draagt een wit overhemd met een hoge kraag van geplooide stof. De mouwen zijn wijd en eindigen in klassieke manchetten met kant. Over zijn overhemd draagt hij een zwarte, mouwloze vestje. Zijn broek is zwart en glanzend, versierd met decoratieve riempjes en gespen rondom de benen. Hij draagt zwarte, hoge laarzen. Zijn net en strak gekamde haar is kort en donker

En Cyrano? Hij draagt een een zwarte jas met een openhangend rood hemd eronder. Zijn haar is lang en warrig, tot over zijn schouders. De stijl is romantisch en theatraal, een beetje rebels. En hij is altijd te herkennen aan zijn grote, opvallende neus. Die overigens speciaal op de echte neus van Jeroen is ontworpen.

Muziek en overige geluiden

Je hoort veel muziek (af en toe live gespeeld op bv de piano), zang, en snelle, grappige dialogen. De sfeer verandert steeds – van vrolijk naar spannend, van romantisch naar serieus. De muziek, stemmen en geluiden helpen je om goed te volgen wat er gebeurt.

Tot zover de introductie van de voorstelling.

Praktische informatie

Voor de voorstelling is er een meet & feel inleiding. Je wordt enkele dagen van tevoren door het theater geïnformeerd over de aanvangstijd van de inleiding en andere praktische zaken.

Zodra het tijdstip van de inleiding bekend is, vind je deze onder het kopje Waar en Wanneer op www.komthetzien.nl/Cyrano

De voorstelling heeft een pauze.

De blindentolk van Komt het Zien! is Dave van der Wal.

Wij wensen je een fijne voorstelling.

Informatie over Stichting Komt het Zien!

Een agenda met overzicht van voorstellingen met live audiodescriptie door blindentolken vind je op: komthetzien.nl/agenda

Voor contact met Komt het Zien! stuur je een mail naar: info@komthetzien.nl

Jeroen Spitzenberger als Cyrano houdt zijn zwaard vast.